Thailandreis2013.reismee.nl

Karen Longneck Village

Vandaag vertrekken we om acht uur vanaf ons hotel in Chang Mai, na eerst een lekker ontbijt. Appie had al een afspraak staan met een chauffeur, maar vond het busje toch niet zo mooi. Dus had ze om zeven uur al vanmorgen deze afgezegd en een nieuwe gezocht op internet. Dus met net zo'n mooi busje als de eerste dagen, gaan we vandaag op pad.

De eindbestemming voor vandaag is Chang Mai, maar we gaan eerst naar de Karen Longneck's en vandaar uit naar De Gouden Driehoek en dan over de grens naar Birma voor een bezoekje aan de Wal Sai Market in Myanmar. Het is ongeveer twee en een half uur rijden naar de Karen Longneck's. Onderweg stop de chauffeur nog even voor een warmwaterbron. Op het bord voor deze plaats staat "Free foot" en Frank zegt nog een dat dat verkeerd geschreven staat. Het zal wel "Free Food" moeten zijn. Later begrijpen we dit bord als we gratis met onze beentjes in de warm waterbron zitten, haha

Rond een uur of twaalf komen we aan in het dorp van de lange nekken. Omdat het eigenlijk winter is in Thailand, zijn we de enige gasten. Dit maakt het voor ons niet gemakkelijker, zal later blijken. We betalen de entree en lopen het dorp binnen. De dames met hun lange nekken wachten ons al volleerde fotomodellen op en gaan netjes zitten als je met je fototoestel komt. Ikzelf heb hier wel moeite mee, dus vraag ik of ik de foto's mag maken. Dit is geen probleem en ze gaat netje rechtop zitten en vraagt onze dames naast haar te gaan zitten. Heel bizar om haar te zien, Anita koopt nog een mooi handgeweven sjaal en ik geef de vrouw 20 bath. Daarna lopen we verder het drop in. Overal dezelfde taferelen, dezelfde soeveniers en hetzelfde gesmeek bijna om wat bij ze te kopen. We hebben allemaal wat moeite hiermee en voor ons is het dus snel afgelopen met dit bezoek. Natuurlijk nemen we wel veel foto's en verbazen we over de eenvoud waarin deze mensen leven. We moeten er niet aan denken om hier zelf te moeten leven.

Dan gaat de bus door naar ons volgend punt, maar door tijdsgebrek wordt het gouden landenpunt geschrapt van de lijst en gaan we voor een bezoekje aan Birma. Leuk voor een stempel in ons paspoort, maar wel een heel gedoe bij de grens waar we ook ons paspoort moeten achterlaten bij de douane en waar we weer voor 5 uur terug moeten zijn. Als we echter met onze visum bezig zijn, begint het enorm te regenen en dat houdt eigenlijk niet meer op.

Zo valt ons bezoekje aan de markt dus eigenlijk in het water en zijn we rond vijf uur weer terug in Thailand. We eten weer lekker thaifood in een winkelcentrum en zijn rond half zeven in ons hotel in Chang Rai. We hebben moooie kamers en na het inchecken en de spullen te hebben neergezet drinken we nog wat met de eigenaar. Ook vragen we hem of het mogelijk is dat we ons geld voor de overnachting van morgen terug kunnen krijgen, dit omdat we al om half negen zondagochtend vertrekken uit Chang Mai en dan zouden we wel heel vroeg moeten vertrekken. Dit lukt en dus boekt Appie nog een nachtje bij Twenty Lodge in Chang Mai. Dus gaan we morgenmiddag al weer terug naar Chang Mai.

Morgenochtend zes uur op voor bezoek aan tempel en olifant rijden. We besluiten op tijd naar bed te gaan, want reizen is erg vermoeiend.