Thailandreis2013.reismee.nl

Op eiland Koh Samui

Zondag 4 augustus -twee dagen in het Cheow Lan Dam

We vertrekken vandaag weer uit het hele mooie nationale park Cheow Lan. Het is een enorm stuwmeer en in veel reisgidsen zie je mooie foto's van dit park.

Vrijdag 2 augustus zijn we aangekomen en we gaan hier slapen op het water. We zijn een dag te vroeg en slapen in een bambohuisje. Dat is iets goedkoper dan de huisje die wij voor de overige twee nachten gaan gebruiken.

Als we bij de dam aankomen en ons inchecken bij het vertrekpunt regent het nog niet. Er zijn veel Nederlanders en we kopen net voor vertrek nog een aantal regenjassen, omdat het weer er dreigend uitziet. Als we in de boot zitten, begint het al te spetteren en als we uitvaren begint het hard te regenen.

Het is ongeveer 45 minuten varen naar het resort. Anita en ik doen vrij snel onze regenjassen aan, Jess en Appie verschuilen zich achter een zwemvest. De rest laat zich nat regenen. Het is jammer dat het zo regent, want het is een hele mooie reis over het water. Toch neem ik veel kiekjes tussendoor. In de verte zien we het drijvende resort al liggen en hier ziet er erg mooi uit. We worden ontvangen door de manager van het resort en worden naar onze banboehutjes gebracht. De bamboehutje drijven op bomen en bamboe en zien er erg primitief uit. Eigenlijk is het een drijvend bed, met een veranda ervoor.

Bryan, Khaan en ik duiken vrij snel in het water, het is heerlijk zwemmen in de regen. We hebben all-inclusieve en zijn nog op tijd voor de lunch, die bestaat uit rijst met een viertal gerechten, ommelet en watermeloen.

Het houdt eigenlijk niet op met regenen en we blijven vandaag dus lekker in onder de veranda en in het water, waar het lekkerder is dan boven water. Jessie heeft vandaag geen zijn om te zwemmen, dus die blijft in haar gewone kleren. Op een gegeven moment wordt ze door Appie op een fantastische wijze in het water geduwd, dit vraagt om wraak haha. Ook Khaan heeft het enorm naar zijn zin en durft eigenlijk steeds meer in het water. Hij is niet meer uit de kano te slaan.

Om een uur of vier houdt het op met regenen en na veel zwemplezier is het al weer tijd voor het diner, lekker rijst met een heerlijke vis en nog een paar gerechten. Die avond gaan we vroeg naar bed, want veel anders is er niet te doen hier.

De nacht blijft het droog en duurt voor de meesten van ons erg lang. Er is tot half twaalf stroom in de hutjes, maar dan gaat de aggregaat uit en is het hele resort stroomloos..... Moet je plassen, is het een hele tour om bij het toiletgedeelte te komen. Al met al een hele belevenis.

De volgende ochtend staat er een jungletocht met grotbezoek op de planning, dus na het heerlijke ontbijt gaan we per boot naar de wandelplaats. Het is een toch van ongeveer 1 kilometer over een berg heen en je loopt te glibberen en te glijden op het pad, wat best wel hilarische momenten oplevert.

Dan komen we een oever aan waar we met een bamboeboot worden overgezet naar de grot. Stelt niet echt veel voor, maar is altijd mooi. Gelukkig hebben we Appie voor uitleg van wat de gids allemaal te vertellen heeft.

Tijdens de terugwandeling gaat het weer behoorlijk hard te regenen. Opmerkelijk feit, Khaan loopt het hele stuk zelf, terwijl hij bij het begin al aangeeft niet te kunnen lopen ;-). Goed hoor voor zo'n klein mannetje.

Als we weer terugkomen op het resort is het weer tijd om te eten en hierna gaan we lekker zwemmen. Ook gaan we over naar de andere huisjes.

Af en toe is het droog, maar het grootste deel van de dag regent het.

De huisjes zijn veel mooier dan de andere, met meer ruimte om te zitten. Na het avondeten zitten we nog gezellig bij elkaar en rond een uur of negen gaat iedereen naar zijn bed. Het was weer een mooie dag, jammer van de regen.

Vannacht rond een uur of 5 als we even gaan plassen, staan Appie en Frank te genieten van de sterrenhemel. We denken dat het morgen een mooie dag zal worden.

En dat wordt het ook, als we rond een uur of zeven opstaan is het al mooi en het zonnetje komt al goed op. Rond acht uur weer ontbijten en daarna terug naar de wal. We bezoeken nog een hele mooie plek en dan gaan we weer terug naar Surat Thani. Appie belt direct weer met de chauffeur die ons hier heeft gebracht en die is er al weer binnen een half uurtje. Wat zouden we toch zonder Appie zijn?

Nu anderhalf uur rijden met een busje en worden we gedropt bij de pier waar de tante van Appie ons weer zal ophalen en naar hun huisje zal brengen. Hier staan onze koffers en kunnen we kleren wisselen voor onze reis naar Ko Samui.

Dan beslissen we gezien de tijd niet meer te wisselen van kleren, maar gewoon door te gaan naar Koh Samui. Appie regelt een plekje op de boot, maar we moeten nog even wachten in een verzamelpunt voor reizigers met verschillende bestemming. Het is er erg warm, mar gelukkig kunnen we er wat eten. Ik dacht dat we er misschien wel al om drie zouden kunnen komen, naar dat blijkt toch anders. Uiteindelijk komen we pas om zes uur aan. Hierna nog 50 minuten met een Rot Deng, rode taxi, naar het hotel. Dit blijkt in een behoorlijk toeristisch plaats te liggen ment veel toerisme. Ook wel weer eens gezellig. We gaan natuurlijk uit eten en Jess wil dit graag betalen. We eten allemaal lekker en lopen daarna nog door door de gezellige winkelstraat. Appie en Frank gaan naar huis vanwege Khaan, die vandaag weinig tussendoor geslapen heeft. Er wordt door iedereen wel wat gekocht en na een drankje gaan we naar bed.

Morgen lekker naar het strand.