Thailandreis2013.reismee.nl

Het eind in zicht :-(

Ik zit nu in het vliegtuig dat ons weer naar het beginpunt van onze thailandreis brengt, Bangkok. De afgelopen dagen hebben we doorgebracht op het eiland Ang Thong en we hebben het er geweldig gehad. Het is er zo mooi, het paradijs op aarde voor mij.

Woensdagochtend na een heerlijk ontbijt, hebben we een klimtocht gedaan op het eiland naar een viewpoint op 400 meter hoogte. Het viel ons, Anita en ik, niet mee. Het was echt van rots naar rots klimmen en met de hitte erbij een monstertocht. Jessica had het gauw door dat het een barre tocht zou worden, dus die haakte al snel af. Appie, Frank en Khaan zijn ook niet ver gegaan, met Khaan erbij was het bijna niet te doen.

Wij hebben de laatste 50 meter ook maar laten schieten, Bryan was de enige die de top bereikt heeft. Ons uitzicht was er niet minder om, maar de mooiste foto's heeft Bryan toch gemaakt. Hierna lekker gezwommen en geluierd en na de lunch zijn we gaan kanoen. Om het eiland tegenover ons paradijs heen geweest en in een school vliegende vissen terecht gekomen. Ze vlogen voor onze boten uit, het was een mooi gezicht.

Toen weer heerlijk gegeten en ' s avonds gezellig met zijn alle op de veranda door gebracht.

Wel vroeg naar bed gaan, dus donderdag waren Anita en ik al om 5 uur wakker, rond half zeven ben ik gaan wandelen in het bungalowpark en zag al vrij snel een aantal aapjes spelen. Heb er leuke foto's van genomen en daarna even met zijn tweetjes over het strand gewandeld. Omdat het nog erg vroeg was zijn we met zijn tweeën gaan ontbijten. De anderen hebben even lekker uitgeslapen, ook Khaan dus. Toen Bryan zich meldde, zijn we nog met zijn tweetjes een grot gaan bezoeken, wat weer een behoorlijke klim was.

Om 3 uur moesten we ons weer melden bij de boot, die ons 2 dagen ervoor naar het eiland gebracht had. We hadden een plekje op het bovendek en Bryan en ik zijn nog een paar keer van de boot gesprongen, zeker wel van 5 meter hoogte. Echt gaaf was het. De boottocht duurde anderhalf uur en het was een genot in het zonnetje op het dek.

We kwamen om half zes aan op Koh Samui, Appie had op loopafstand van de pier een hotel gevonden. Tijdens de wandeling er naar toe, liepen we over een eetmarktje en hebben weer heerlijk van de straat gegeten. Na het inchecken in het hotel, zijn de drie Hagies en het Dekkertje weer gaan wandelen, Khaan moest gaan slapen en zijn ouders sliepen even mee, haha.

Bryan, die zich al lang niet geschoren had, wilde zich laten scheren. Na wat vragen hier en daar kon hij bij een hele mooie dame terecht. Hij was hierna zo glad als een aal.

Als vanzelf kwamen we weer terecht op het markje en hebben hier weer lekker gegeten, sateetjes, varken met rijst, maïskolf, loempiaatjes, noem maar op. Wat gezellig en lekkers is dat toch. Op verzoek van Appie hadden we wat meegenomen voor hun avondmaal.

Terug in het hotel, stelde Bryan voor om ons nog even te laten masseren, zo gezegd zo gedaan. Dus lagen we toch een uur of negen op een bedje voor een Thaise massage, mijn eerste. Het was heerlijk.

Na een goede nachtrust moesten we ons om 8 uur melden op de pier voor de boot naar het vaste land. De boottocht duurde anderhalf uur en toen nog een uurtje met de bus naar Surat Thani. We werden in Surat gedropt in de buurt van de pier waar de familie ons altijd oppikte en terugbrachten, dus na een telefoontje van Appie kwam haar oom in zijn platte boot er snel aan.

Bij de familie was er veel veranderd, er was veel bos achter hun huis weggehaald en de visvijver was helemaal leeg gemaakt. De hele familie was bezig de vissen te verzamelen die nog in de modderpoeltjes lagen te spartelen. Bryan stond te popelen om ook de modder in te stappen en ze te helpen. Het was erg leuk om de familie weer terug te zien en om ze zo bezig te zien. We hebben onze koffers ingepakt en rond een uur of 1 zijn we weer naar Surat gebracht door de taxi boot. We vonden het jammer dat ze de vijver niet eerder hadden leeggemaakt, toen wij er waren. Dan hadden we zeker geholpen.

Vanuit de stad moesten we nog met de rode taxi naar het vliegveld en om vijf voor vier vertrok het vliegtuig richting Bangkok. Het was een vliegreis van een klein uurtje. Hier aangekomen hebben we twee taxi's genomen naar ons hotel, dat echt in de binnenstad ligt en bijna niet gevonden kon worden door de taxichauffeurs. Om kwart over zes konden we inchecken en hierna zijn we de stad in gegaan. Eerst op zoek naar telefoons voor Jessica, toen weer terug naar de markt voor eten en nog wat souveniers voor het thuisfront.

Daarna in het hotel op de computer de tickets uitgeprint voor de terugreis en nog wat zitten internetten. Morgen rond 10 uur kunnen we nog even de markt op en rond een uur of 1 willen we dan naar het vliegveld en om 15:25 stijgen we dan op richting Dubai. Aan al het goede komt een eind, maar volgens mij spreek ik uit naam van ons allemaal : we hebben het enorm naar ons zin gehad en Appie en Frank bedankt dat jullie onze gidsen zijn geweest.

We hebben zoveel gezien van het prachtige land. De nationale parken waren fantastisch en bij de familie werden we echt hartelijk ontvangen en verwend met veel lekker eten. Het zijn hartelijke mensen, die ons het gevoel gaven dat we er gewoon bij hoorden. We konden gewoon ons eigen ding doen, en dat deden zij ook. Vooral de familie in Surat Thani leven nog zo puur en met de dag, dat heeft de meeste indruk op mij gemaakt.

Kort om: ik heb zeker geen spijt van deze reis en ik weet eigenlijk wel zeker dat er een vervolg op komt.